Az ember azt gondolná, hogy csomagolás nélkül nem lehet eladni semmit, elvégre az ételek romlandóak, valamiben szállítani kell őket, nem utolsósorban pedig ez az eladásösztönzés egy meghatározó eleme. Jelentősen befolyásolhatja üzleti sikereinket, ha megfelelően tálaljuk az adott termékünket, főleg ha az önmagában nem túl versenyképes.
Pont ezt a vásárlást meghatározó paradigmát tervezi áttörni az új kezdeményezés. Termékek anyaszült meztelenül, dizájnos köntös nélkül, ahogyan megteremtették őket. Csak természetesen, No Pack.
Na még mit nem.
A gyakorlott szkeptikusoknak rögtön eszébe juthat, hogy nem lehet minden árut csak úgy kitenni száradni a pultra, ez ellentmondásos. Könnyen megromlik, széthullik, megolvad stb. Megállapítható tehát, hogy ez egy bukott ötlet, gyenge próbálkozás, egy túlgondolt utópia. Nem véletlenül épült egy egész iparág a csomagolóanyagokra. Ami eddig egyenes volt, azt nem lehet elhajlítani, a banán se terem héj nélkül. Ugyanígy vásárlás sincs zacskók, csomagolópapír, és ezer más kutatók által kifejlesztett élesztő-erjesztő multifunkcionális burok nélkül. Vagy mégis?
Miért lehet jó üzlet?
Mert új és fenntartható. Mert zöld, ami a jövő színezete, legalábbis gazdasági értelemben. A noPack egyszerre élelmiszerbolt, közösség és szemléletmód, ahol a minőségi ételek és alapanyagok mellett a környezettudatosság, a figyelmesség jelenti a hozzáadott értéket. Ha lehet tenni valamit az élhetőbb világért, akkor ez jóval több, mint amit egy szépségkirálynő hangoztat a világszínpadon. Figyelemreméltó, hogy Magyarországon évente megközelítőleg kétmillió tonna élelmiszerhulladék keletkezik, ami fejenként 180 kiló, nem beszélve a csomagolásokról és károsanyag–kibocsátásokról. A vegyél-vigyél csatakiáltás bizony súlyosan terheli a környezetet. A fogyasztó az első, és minél többet vásárol, annál jobb. Egy csomagolásmentes boltban ezzel ellentétben viszont nincs felesleg. Annyit vesz az ember, amennyi éppen kell neki, így egyből ledob pár kilót a bevásárlószatyor. Ja, de olyan nincs is.
Akkor mi van?
A noPack üzletekben fenntarthatóan működő, helyi kisgazdaságokból származó minőségi termékek vásárolhatóak. Természetesen csak olyan alapanyagokat lehet beszerezni, amelyek alkalmasak csomagolás nélküli árusításra. Így elsősorban zöldségek, gyümölcsök, magvak, fűszerek, kozmetikumok, méz, lekvár, tésztafélék, péktermékek, kávék, teák, na és persze tároló edények kaphatóak. Nem kell mást csinálni, mint egy régi/új tároló dobozzal besétálni a boltba, kiválasztani a megkívánt portékát, teletölteni a saját bödönt, lemérni, fizetni és élvezni a zöld hatást. Ezáltal mindenki annyit visz haza, amennyi valóban szükséges. Így nem fog kárba veszni az élelmiszer, egészséges, GMO-mentes termékek kerülnek az asztalra és fenntarthatóbb lesz a környezet.
A történet itt még nem ér véget, hiszen ez a fajta tudatosság nem feltétlenül elterjedt. Éppen ezért egyfajta mozgalmat kíván elindítani a noPack csapata, amelynek keretében elsősorban iskolákban népszerűsítenék a környezettudatosságot. Emellett bárki, aki kellő elszántságot érez magában, jelentkezhet franchise partnernek, hiszen eddig csak Budaörsön nyílt üzlet szeptember végén, de a cél az, hogy minél több emberhez jussanak el.
Aki pedig kételkedne a kezdeményezés sikerében, az ihletet meríthet a Berlinben nyílt, töretlen népszerűségnek örvendő Original Unverpack boltból, vagy a hasonló alapokon működő day by day francia franchise hálózatból, vagy a zöldboltok ötletgazdájának, Catherine Conwaynak a történetéből.
Tóth Tamás
Én voltam a berliniben… Egy fehérre meszelt szatócsbolt, pär fonnyadt zöldséggel és száraz kenyérrel, pékáruval, meg ugyanolyan ömlesztett cuccokkal, amelyiket bármelyik nagyáruházban ugyanígy kilóra lehet venni. A vegyi/kozmetikai cuccok meg… Ismeretlen eredetü, kétes kinézetü vegyi anyagok, ömlesztve, ismeretlen összetevökkel (ki tudja, hogy tényleg úgy és annyi van benne, amit az elé ragasztott papírra kézzel valaki valamikor odaírt?).
Ráadásul drága… Ha meg nem vittél, vagy nem vittél elég üveget magaddal, akkor ott csillagászati ára van a tárolóknak.
Nem is mentünk vissza soha többé.
Ökörség.
Unatkozó dúsgazdag, drogozó, liberális homokosok viszketegsége, semmi egyéb. Majd elmúlik a divat 1-2 éven belül, s akkor a hívek találnak maguknak más idiótaságot.
Lehet, hogy negatív vagyok, de akkor ha mondjuk tejet is akarok venni, el kell mennem még külön a sima boltba is? Kinek van arra ideje, hogy több boltba mászkáljon? Amúgy meg a neve is vicces. Én még nem láttam olyan boltot, ami be volt csomagolva. Igaz, olyat láttam régen kiírva, hogy palackozott italbolt, de az se palackban volt, szóval valami ott sem stimmelt. 🙂
@maxval bircaman megbízott szerkesztő: De gondolom azt tudod,hogy bulgariaban szamtalan ilyen szatocsbolt van,ami omlesztett arut mer ki,ugyan ugy mint szaz eve?Igaz ,hogy nem kornyezettudatossagbol.Ok is liberalisok zoldfulu szamar?
@martineden:
Nemigen van ilyesmi, természetesen a zöldségest leszámítva.