Sokan nézünk szembe az új albérlet körüli fárasztó és macerás körökkel, melyek az új lakcímmel kapcsolatosan zajlanak. Talán nem is gondolnánk, mennyi pénzbe kerül évente ezeknek az adatoknak a bejelentése, és hogy a bürokrácia bugyraiban mennyire reménytelennek tűnik mindennek a végére érni.

186591934.jpg

Csak tavaly összesen 515 ezer lakóhely-változtatási és –létesítési bejelentés érkezett a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalához, ami csak még több lesz az idei ingatlanpiaci fellendülés következtében. Az adatváltozásokat a közigazgatás kezeli, de minden szolgáltatónál külön be kell jelenteni mindent. Számítások szerint a lakossági oldalon évente mintegy 150-200 milliárd forint társadalmi költség keletkezik abból, hogy az emberek bejelentik a különféle szolgáltatók felé az életviszonyaikban bekövetkezett változásokat.

Szolgáltatói oldalon évente mintegy 35-50 milliárd forint ez az ügyfélszolgálati költség. Az átlagjövedelemből és a munkaórákból számítva egy ügyintézés átlagosan két óra – ez összesen 2700 forintot jelent.

Ez a mindennapi probléma persze egy jó biznisz táptalaja is lehet. Ebből az elgondolásból jött létre nemrég a https://www.valtozasbejelento.hu/, melynek célja, hogy egyszerűbbé, gyorsabbá és kényelmesebbé tegye az ügyintézést. Eddig olyan közüzemi szolgáltatók kerültek be a rendszerbe, mint a díjbeszedők, gázszolgáltatók, hulladékkezelők, távhőszolgáltatók, villamosenergia-szolgáltatók és vízszolgáltatók. Ezen az oldalon elektronikus formában lehet elvégezni a közműszolgáltatói ügyintézést.

Eddig mintegy 100 szolgáltató érhető el a rendszerben – mondta Szabó Péter, az üzemeltető DeltaRegister Kft. ügyvezetője. Ami nagyon pozitív, hogy minden adatot csak egyszer kell kitölteni, majd egy gombnyomással az összes szolgáltatóhoz eljut.